El refugi

Hola! En aquesta entrada us parlarem de EL REFUGI, el taller que aquest curs portem a terme a l’escola Vedruna Manlleu.

Què és “El refugi”?

El refugi és un espai (espacial i temporal) on els infants poden apropar-se una mica més a ells mateixos, connectar amb la pròpia interioritat i cultivar la presència conscient. 

És un taller que uneix mindfulness, ioga i educació emocional amb la finalitat d’aportar benestar emocional, psicològic i social als infants, i d’esdevenir un facilitador d’aprenentatge. 

Quin és l’objectiu del taller?

L’objectiu general del taller és desenvolupar les intel·ligències intrapersonal i interpersonal, que influeixen directament en la millora de la intel·ligència emocional.

Com assolim aquest objectiu?

Mitjançant diverses activitats que ajuden a desenvolupar les competències emocionals que proposa el GROP  (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica de la UB):

  • Consciència emocional
  • Regulació emocional
  • Autonomia emocional
  • Competència social
  • Competències per a la vida i el benestar

A qui va dirigit?

Als alumnes d’educació primària de l’escola Vedruna Manlleu. Les propostes, materials, activitats, espais d’aprenentatge… s’adapten a cada grup tenint en compte l’edat i les necessitats.  

Quant dura?

El taller té una durada de 6 sessions de 90 minuts. 

Què fem a cada sessió?

El taller segueix una mateixa estructura en totes les sessions: 

  1. Tirar l’àncora (30’)
  2. Activitats centrals (45’)
  3. Tresor (15’)

TIRAR L’ÀNCORA: primerament, es dediquen 30 minuts a tirar l’àncora al moment present i connectar amb nosaltres mateixos sense jutjar, simplement observar i sentir (com respiro ara? com sento el meu cos en aquest moment?).

  • Ritual d’entrada (benvinguda, treure sabates, posició correcta a sobre l’estoreta).
  • Pràctica d’atenció plena (mindfulness) que pretén disminuir el nivell d’estrès i/o ansietat i augmentar el control atencional a través de la consciència respiratòria i corporal.
  • Salutació al Sol (Sūryanamaskāra) per tal d’activar i escalfar el cos de forma conscient i seguint el ritme de la nostra respiració.

ACTIVITATS CENTRALS: depenent de la sessió són propostes semi-dirigides o racons de lliure elecció.

Propostes semi-dirigides:

  • Manualitats/recursos: la meva àncora, el cub de ioga, l’arbre de la felicitat, missatges de gratitud, postals positives,… 
  • Jocs d’atenció (mindful eating, meditació caminant, moviments conscients…)
  • Jocs de postures (asanes)
  • Jocs de respiració (pranayama)
  • Visualitzacions
  • Body Scan
  • Jocs d’imaginació i creativitat
  • Jocs de concentració i meditació
  • Jocs de relaxació
  • Jocs de confiança i de cooperació
  • Habilitats de pensament (pensament positiu)

Racons lliure elecció:

  • Ioga (recull de propostes d’asanas i de pranayamas)
  • Biblioteca emocional (acurada selecció de llibres d’educació emocional)
  • Qui sóc? (material per treballar l’autoconeixement i l’autoestima)
  • Mandales efímeres amb materials naturals

TRESOR: tancament i valoració de la sessió.

  • Reflexió (individual/ conjunta)
  • Rúbrica (autoavaluació)

 

mde

mde

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s